• Brettenburg

    11 januari 2020

    Een van mijn favoriete schilderijen van de 40 bij 40 serie is het Brettenpad. Ik heb het geschilderd op een zondagmiddag in september. Ik had maar een paar uur om te schilderen, omdat er om 16.00 uur een opening was in onze galerie.
    Ik wilde eigenlijk in Westerpark schilderen, maar op weg daarnaartoe zag ik de lichtval op een wandelpad waar ik langsreed. Ik twijfelde: fiets ik door of fiets ik terug.
    Ik besloot even terug te rijden: misschien was het iets en anders zou ik verder fietsen. Ik ging kijken en zag het meteen. Het was iets. De lichtval in het achterste bos, de donker groenen van de planten en de bomen op de heuvel, de mooie kleuren van de berkenboom en de schaduw op het pad. Dit kon wat worden!


    Ik installeerde mijn ezel, mijn paneel, en mijn palet en maakte een korte potloodschets. Daarna ging ik aan d slag. Belangrijk was het om het licht achter de voorste bomen te vangen, de schaduw op het pad weer te geven en de kleuren in de berk te schilderen. Hoe langer ik naar de bast van de berk keek, hoe meer kleur ik zag: licht groen, bruingroen, lichtblauw, lichtroze, citroengeel, lichtviolet en dat allemaal gemengd met wit.


    Ondertussen zag ik wandelaars lopen over het pad met een kaart in de hand, hondeneigenaars hun honden uitlaten ("ja, dat vindt hij wel vreemd zo'n mevrouw die staat te schilderen") en ouders en kinderen fietsen over het fietspad ("kijk, zie je wat die mevrouw schildert?").


    Om 15.00 uur was ik klaar, tenminste moest ik stoppen, want ik moest naar een opening. In mijn atelier gekomen was ik tevreden: In korte tijd had ik de sfeer, het licht, de kleuren en de rust van het Brettenpad gevangen!

    Lees meer >> | 0 Reacties | 4 keer bekeken

  • Begraafplaats Oud Osdorp

    29 december 2019

    Het tweede schilderij waar ik iets over wil vertellen, is:
    Begraafplaats in Oud-Osdorp.

    Over dit schilderij wordt mij vaak gevraagd:
    Is het in Frankrijk? Is het die begraafplaats in Amsterdam Zuid of in Brabant, daar of daar?

    Nee, het is niet een begraafplaats in Amsterdam Zuid of elders in Nederland, het is ook niet in Frankrijk.

    Het is een begraafplaats van Oud Osdorp aan de Osdorperweg. De begraafplaats ligt verscholen tussen de weilanden. Je moet over of door een hek heen, paar greppeltjes oversteken en dan in het midden van de weilanden aan het eind van een kavel ligt een heuveltje met een paar oude grafstenen erop. Een echte vergeten begraafplaats. Zeker een bezoekje waard. 

    De totstandkoming van het schilderij was ook wel bijzonder. Het schilderij is gemaakt in de zomer van 2016. Ik was nog niet zo lang bezig met mijn project Groen Amsterdam. Ik had aan Facebook vrienden gevraagd of zij mooie groene plekken in Amsterdam kenden. Een Facebookvriend schreef mij: De oude begraafplaats van Oud Osdorp aan de Osdorperweg is een mooie groene plek.

     Een paar dagen later, het was een mooie, warme zomerdag, ben ik er naar toe gefietst. In een paar uur had ik de sfeer, het seizoen, het groen en de grafstenen erop geschilderd en kon ik voldaan naar huis. 

    Dit schilderij heeft onder meer gehangen in het Stadhuis van gemeente Amsterdam.

    Lees meer >> | 0 Reacties | 6 keer bekeken

  • Bomen in het Beatrixpark

    28 december 2019

    Elke dag zal ik vanaf vandaag tot de sluiting van mijn expositie op 18 januari 2020 een schilderij van Groen Amsterdam extra aandacht geven. ik wil jullie daardoor meenemen in de ervaringen die ik tijdens het doen van dit project heb beleefd.

     Vandaag is dat de bomen in het Beatrixpark.

     Het is een groot schilderij geschilderd op een paneel van 62 bij 122 cm. Ik heb het geschilderd tijdens ons kunstproject Blik op de buurt in mei  2019 in de kunstkapel.

     Voor ons project werkte ik met 4 andere kunstenaars in de (omgeving) van de Kunstkapel in het Beatrixpark. Ons doel was om de buurt van het Beatrixpark uit de beelden. Ieder op zijn eigen wijze. Ik koos ervoor (in het kader van mijn project Groen Amsterdam) om eerst een aantal plein air schilderijen van het groen in het park op het formaat 40 x 40 te schilderen. Na vier schilderijen dacht ik: ik ben nu in de mogelijkheid om een groter paneel plein air te schilderen. Ik kan er immers een paar dagen aan werken en hoef er niet ver mee te reizen. Dus op donderdag ging ik op zoek naar een mooi plekje. In het bos achter het hondenveldje viel mij een plek op waar takken elkaar kruisten en er een mooie lichtval was. Ik heb er 3 halve dagen geschilderd. Het mooie was dat het licht elke keer veranderde, waardoor je het ene moment iets wel zag, want je een volgend moment niet zag. Het schilderij is dan ook geen momentopname geworden, maar een veelvoud van momenten, die in een afbeelding zijn samengevoegd.

     Elke keer als ik er naar kijk, krijg ik de herinnering dat ik naar die sfeer, dat licht, die momenten, de takken, het groen en de rust. Ik hoop dat het ook een beetje overkomt op jullie als kijkers!

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 7 keer bekeken

  • Groen Amsterdam

    22 november 2019

    Een paar jaar geleden viel het me op: Amsterdam heeft veel groene plekken. In vergelijking met andere steden waar ik ben geweest zag ik veel groene plekken. In de stad en net buiten de stad. Parken, plantsoenen, bomen in de straat en landelijk groen buiten de stad. Amsterdam is een groene stad.

    Dit staat wel onder druk. In een artikel  in de NRC van 21 september 2019 wordt daar aandacht aan besteed. Bij verschillende stedebouwkundige plannen was het de bedoeling dat een Amsterdammer binnen een kwartier in een groen gebied kwam. Door de plannen om Amsterdam te laten groeien komt deze doelstelling onder druk te staan. De groene plekken worden opgeofferd voor het bouwen van huizen.

    Ik besloot groene plekken plein air te schilderen en op die manier vast te leggen. Het is een momentopname van een kant van de stad die niet vaak wordt vastgelegd. Een momentopname die het vastleggen waard is. Inmiddels weet ik dat niets vergankelijker is dan (aangelegde) natuur. Waar 4 jaar geleden nog een boom stond, is het nu veranderd in een rommelig grasveld.

    Deze boom is nog wel te zien: op mijn schilderij.

    Wil jij deze boom en ander bomen bekijken?

    Kom langs in Galerie De Stoker, Witte de Withstraat 124, Amsterdam.

    Expositiedata:  21 december 2019 tot en met 12 januari 2020.

    Open:

    Zaterdag en zondag te zien van 12.00 tot 17.00 uur
    (met uitzondering van 4 en 5 januari 2020).

    Kun je niet op deze dagen? Neem contact op en maak een op afspraak.
    saskialensink0@gmail.com of 0650128859.

    Ik hoop je te zien!

    Saskia Lensink

     

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 18 keer bekeken

  • Uitdaging door werken naar levend voorbeeld en varieteit in materialen

    2 januari 2019

    Als schilder moet ik mezelf uitdagen.
    Anders frut ik maar wat aan. Begin ik met een ding en maak het niet af.

     In de loop van de tijd heb ik gemerkt dat het voor mij werkt als ik projectmatig werk. Dit kan een project zijn waarbij ik de haltes van een tramlijn schilder, of mensen met rode kleding of alle molens van Amsterdam. Het helpt me om het materiaal, de vorm en de zeggingskracht te onderzoeken. Door een geconcentreerde doelmatige aanpak ga ik op zoek naar de mogelijkheden die het materiaal en ondergrond me geven. Daardoor ontdek ik dingen en verras ik mezelf met effecten die het materiaal, de kleur en de drager hebben.

     Essentieel voor mij is dat ik werk naar levend voorbeeld. Dit kan een landschap, een bos bloemen of een mens zijn. Alles is gemaakt naar levend voorbeeld. Het is gebaseerd op de realiteit, maar het is niet realistisch. Tijdens het schilderen abstraheer ik vormen die ik zie. 

    In mijn werk is kleur belangrijk. Ik maak de vorm meer met kleur dan met toon, Met name bij mensen zijn de kleurverschillen in huid en kleding groot. Het is fijn om daar als schilder uiting aan te kunnen geven. Een schilder heeft anders dan een fotograaf een oneindig grote mogelijkheid om kleuren te mengen en daarmee een afbeelding te maken. Kleur werkt voor mij inspirerend, al luistert het soms ook erg nauw. Een iets te veel afwijkende kleur, kan bepalend zijn voor de expressie of gelijkenis in een portret van een mens. En als ik iets wil, is wel zoveel mogelijk de expressie en gelijkenis op het doek of paneel schilderen.

     Ten slotte is ook het gebruik van verschillend materiaal en verschillende ondergronden een grote inspiratiebron voor mijn creativiteit. Zo ben ik met gouache gaan werken op groot paneel. Gouache is voor mij een verf die het midden houdt tussen acryl, olieverf en aquarel. De methodiek van het schilderen van een mens met gouache is heel anders dan die met olieverf. Je moet eerder een beslissing nemen en kunt minder smeren. Dat heeft mijn schilderen met olieverf ook beïnvloed. Ook daar heb ik geleerd nu niet uit te stellen, maar uitspraken te doen.

     Ook het variëren met ondergrond kan inspirerend zijn. In de tweede helft van 2018 ben ik begonnen met portretten op plexiglas. Door te schilderen op plexiglas betrek je de omgeving in de buurt van het schilderij er meteen bij. Eigenlijk zeg je: ben je eigenlijk wel een schilderij of slechts een ding dat verandert als de omgeving verandert? 

    Mooi toch? Dat het schilderij zichzelf niet al te serieus neemt?!

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 110 keer bekeken

  • Dromen en leren

    24 maart 2016

    Sommige mensen die bij mij model zitten, zeggen dat dit een goede manier is om te mediteren, te dromen of je gedachten op een rij te zetten. Als schilder die je dat gebeuren: de blik van iemand wordt zachter en iemand lijkt meer in gedachten dan daarvoor. Zelf ontdek ik dat ook schilderen deze uitwerking kan hebben. Je raakt in een trans, komt in een flow en tijdens het schilderen realiseer je je ineens dat de kleuren die je mengt voor een deel intuïtief tot stand komen en voor een deel op basis van opgedane kennis en ervaring opgebracht worden.

    De omstandigheden voor intuïtief en trefzeker reageren moeten goed zijn. Voor een deel is dit iets wat je niet kunt beïnvloeden, maar voor een groot deel kun je het wel beïnvloeden. Zo kan je jezelf leren te focussen, jezelf af te sluiten voor invloeden van je omgeving en je te richten op je schilderij en hetgeen je schildert. Voor een deel zijn deze omstandigheden te beïnvloeden door enerzijds te constateren wat je doet en anderzijds door een goede organisatie van je werk.

    Voor het eerste is het belangrijk dat als je schildert, je realiseert wat je doet, constateert als iets werkt, dat opslaat en dat later weer kunt gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan het mengen van kleuren. Je ziet een kleur. Je hebt die kleur eerder gemengd. Dat doe je door die en die en evt. die kleur te mengen, je brengt de kleur aan en dan zie je “WOW” t werkt! Je intuïtie, waarneming, ervaring en kunde hebben goed samengewerkt.

    Maar ook kan je je organisatie van je werk goed regelen. Ooit zei een docent: organisatie (en compositie) is het halve werk. Een van de dingen die voor buiten schilderen, maar ook voor portret en naakten schilderen belangrijk is, is dat je intuïtief je kleuren kan vinden en zo de juiste kleuren kan mengen. Hier moest ik aan denken toen iemand die ik portreteer tijdens het project lijn 17 vroeg of ik altijd zo mijn palet opbouwde. Ik knikte en moest glimlachen en zei: “Ja, ik heb een soort vaste volgorde: mijn witten, mijn gelen, mijn oranje, mijn roden, dan violetten en dan via de groenen en de blauwen naar bruin (gebrande omber) en zwart terug bij de witten. Ik moet het eigenlijk zo, blind kunnen vinden. Als ik ooit zou lesgeven, zou dat ook één van mijn tips zijn: vind je eigen kleurpalet en vind je eigen opbouw van je palet, zodat je er zo mee kan werken. “

    Hier denk ik soms over na tijdens het schilderen: Als ik les zou geven, dan zouden dat goede tips zijn. Deze anekdote toont aan dat je tijdens het schilderen eigenlijk veel meer doet dan alleen kijken, mengen en verf aanbrengen. Tijdens het schilderen neem je waar, reageer je intuïtief, sla je de informatie zo op dat je het automatisch kunt toepassen, breng je de verf aan, constateer je wat je gedaan hebt en reflecteer je erop.

    Als het goed gaat, is het én een vorm van meditatie én de ultieme vorm van zelflerend vermogen. Na een paar uur inspanning, ben je en ontspannen, leeg en moe en heb je je toch weer een paar schilderlessen gegeven.

    Wil je dit ook ervaren? Ga schilderen!

    Wil je gewoon lekker wegdromen tijdens een portretschildersessie en woon je in de buurt van lijn 17 in Amsterdam, mail me en dan maken we een afspraak: artsas@xs4all.nl.

     

    Groetjes Saskia Lensink

    Lees meer >> | 1 Reactie | Reageer | 495 keer bekeken

  • Mooie koude winterdagen in Amsterdam west

    29 februari 2016

    Het koude weer levert mooie luchten op. Afgelopen weken fietste of liep ik door de stad, Oud en Nieuw west en dacht regelmatig: Oh, kon ik dit nu maar schilderen. In verloren uurtjes, zoals vrijdagochtend en zondagochtend ben ik dat dan maar gaan doen. Het moest wel in de buurt zijn van waar de (tram) 17 rijdt.

    Zo maakte ik een keer op een vrijdagochtend (voor het inloopatelier) een tekening van mijn favoriete bloemenkraam op de Postjesweg. Zittend bij Buongiorno met een medium koffie tekende ik de bloemenstal. Verder heb ik vooral buiten geschilderd de afgelopen weken. Op de een of andere manier dagen de luchten meer uit tot olieverfschetsen/schilderijen dan tot tekeningen. Dit is jammer, nu een collega- tekenaar mij deze week heeft gevraagd om elke dag een tekening te delen op facebook. Daarbij had ik mezelf als extra verplichting opgelegd dat het nieuwe tekening moest zijn én over tramlijn 17 moest gaan. Omdat ik daar in juni een expositie over ga houden. Sorry, Dick. Dit waren iets te veel voorwaarden, waardoor ik er iets mee ben gaan schuiven. Bedankt voor jouw uitnodiging evengoed.

    Deze koude winterdagen hebben een paar sferische taferelen in Osdorp opgeleverd, die misschien niet altijd helemaal realistisch zijn, maar wel benaderen wat ik zie op zo’n moment. Tijdens het schilderen zie ik steeds meer kleuren en blijken de schaduwen op de grond blauwpaarsig of roodpaarsig te zijn en geeft de lucht het asfalt een oranje/...

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 529 keer bekeken

  • Begin met Lijn 17, stadse beelden

    9 februari 2016

    Ik weet nu wat ik ga doen voor mijn expositie in juni in De Stoker. De kans om een expositie helemaal zelf in te richten moet ik natuurlijk gebruiken om een verhaal te vertellen, een thema te hebben. Een thema hebben is leuk een thema vinden niet makkelijk. Ik heb een paar opties bedacht, overwogen, er op gekauwd en toch afgewezen. Totdat een aantal van mijn thema's zich samenvoegden tot een thema: ik ga de omgeving waar lijn 17 rijdt tekenen en schilderen. Ook maak ik schetsen van mensen in de tram en werk die later uit tot tekeningen aquarellen, misschien zelfs schilderijtjes!

    Lijn 17 is de tram die mij van huis, naar mijn atelier naar mijn werk brengt. De tram rijdt van het Centraal station via Centrum naar West en eindigt in Nieuw west vlak bij waar ik woon.

    Mijn eerste schilderij is al mislukt. Ik was goed bezig met een wankele veld ezel, pal op de wind. Ondanks deze omstandigheden redde ik het toch om in de grijze lucht heel veel kleuren te onderscheiden een een goede opzet van mijn gewenste schilderij te maken. Jongens op scooters schreeuwden; mooie tekening mevrouw. Ik blij. Nog even doorgaan dacht ik en dan maak ik hem van de week af. VFFVVVOemm daar kwam een flinke windvlaag aan en blies mijn ezel om. No problem, ware het niet dat ik zo slim geweest was om mijn terpetine vast te maken aan de ezel. Dus flatsch van een redelijk aanzet van een schilderij bleef nog een vage opzet van een schilderij over. Twee keer gevloekt en toen gedacht: de kennis die ik opgedaan heb, gebruik ik een volgende keer. Een voordeel: ik heb gezien hoeveel kleuren er in grijze lucht zitten en hoe die lucht spannend gemaakt kan worden! Iets minder wind en dan ga ik verder.

    Wat wel lukt zijn de snelle schetsjes in fineliner in de tram. De uitwerking in aquarel is leuk, kan beter, maar het opent wel mogelijkheden.

    Van:                                                                                                                   

    Naar:

    Nu snel nog een paar schetsen uitwerken, want van mijn andere schilderplannen is vandaag vanwege het weer en administratie niet veel gekomen.

    Groet, Saskia

    Lees meer >> | 0 Reacties | Reageer | 463 keer bekeken